Wat heb je nodig om effectief met je (ideale) klant te communiceren?

Het juiste antwoord weten op die vraag kan je bedrijf natuurlijk een flinke boost geven. Bedrijven als Apple, Asana, of Coolblue hebben die vraag dan ook lang geleden voor zichzelf beantwoord.

Wat heb je nodig om effectief met je (ideale) klant te communiceren?

Het juiste antwoord weten op die vraag kan je bedrijf natuurlijk een flinke boost geven. Bedrijven als Apple, Asana, of Coolblue hebben die vraag dan ook lang geleden voor zichzelf beantwoord.

De juiste vragen stellen

Toch is dit meestal niet de vraag die door nieuwe klanten gesteld wordt. Men wil weten of BloomTown een website voor ze kan maken, of Marketing- en SEO-teksten schrijven. Anderen vragen om een Marketingstrategie of een kern- en doelen-analyse, maar niemand stelt de hamvraag uit de titel. Maar wat is er nodig om effectief te communiceren?

Ik krijgt wél eens de vraag waarom BloomTown zoveel disciplines aanbiedt? Ik reageer dan met deze wedervraag: Wat hebben marketing, sales, copywriting, design en branding met elkaar gemeen? Het antwoord is simpel: Ze moeten nauw samenwerken om optimaal te presteren en ze gaan uit van dezelfde basis: de mens.

Het gaat over mensen

Met als uitgangspunt de menselijke psychologie, opent zich een breed spectrum aan toepassingen. Marketing en sales gaan regelmatig uit van ‘funnels’ en ‘journeys’, onder andere omdat de mens nu eenmaal tijd nodig heeft om te vertrouwen.

In de marketing worden meestal meerdere disciplines in samenwerking ingezet om mensen te bereiken, want informatie wordt niet alleen via het denken verwerkt. Bijvoorbeeld in een website hebben tekst, design en afbeeldingen hun eigen (elkaar aanvullende) taak binnen een overkoepelend marketing-communicatie-doel. Een geïntegreerde aanpak, gestuurd vanuit een heldere kern en strategie, is daarom veel effectiever dan een versnipperde aanpak en losstaande activiteiten.

Vertrouwen

BloomTown gaat bij alles uit van de mens en het creëren van vertrouwen, dat vooral gewonnen kan worden door helder en consistent vanuit je ‘why’ te communiceren (Simon Sinek: “People don’t buy ‘what’ you do. People buy ‘why’ you do it…”). Jouw ‘waarom’, oftewel de motivatie achter jouw keuzes als mens en ondernemer (mission statement), zijn essentieel voor je ideale klant om je te vertrouwen.

Maar let op, jij bent niet je klant! Een klant kiest bijvoorbeeld een bakker omdat hij zijn brood met natuurlijke ingrediënten en toewijding bereidt en bakt, maar de klant is geen bakker. De klant is ook niet op zoek naar jouw ‘waarom’, maar naar iets dat te maken heeft met zijn of haar eigen wereld, en naar aanwijzingen die onthullen of je hun vertrouwen waard bent of niet. En daarom speelt psychologie zo’n belangrijke rol in marketing-communicatie.

Gevoelige informatie in een luidruchtige wereld

Moderne marketing gaat over menselijke ‘waarden’ en ‘motivaties’. De wereld om ons heen is enorm ‘luidruchtig’ en keuzes maken wordt steeds ingewikkelder. Jouw ideale klant kampt daardoor met een onzekerheid, waarvan hij hoopt dat jij die wegneemt via communicatie die aansluit bij zijn of haar wereld.

Juist met zoveel lawaai in de wereld zal je van tevoren dus goed moeten bedenken hoe jij wil dat je ideale klant jouw onderneming en product, of service leert kennen en inschatten. Dit proces van wel of niet vertrouwen gaat voor een groot deel via het gevoel, al denken we zelf misschien dat we meestal rationele beslissingen nemen.

Om je te helpen jou product of service consequent en vanuit de juiste psychologische inzichten te communiceren en vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep, biedt BloomTown onderstaande diensten aan. Neem voor meer informatie contact op via ln.nw1529404933otmoo1529404933lb@cr1529404933am1529404933, of bel naar 06 – 5728 3649.

 

 

Waar kan BloomTown jou mee helpen?


BloomTown helpt ondernemers via coaching, begeleiding, advies en realisatie.

Strategie

Kern en doelgroep
Marketingstrategie
Marketing Funnel
Content Marketing Strategie
Sales Strategie
Sales Funnel

Tekstuele communicatie

Webteksten
Blogteksten
SEO-teksten
Advertentieteksten
Flyerteksten
Brochureteksten
Video scripts
Audio scripts
CRO

Visuele communicatie

Art Direction
Branding
Logo en Huisstijl
Webdesign
Graphic Design
UI/UX Design
Advertenties
Flyers
Brochures
CRO

Technische realisatie

Webdevelopment
Drukwerkvoorbereiding
Drukwerkbegeleiding
Videoproductie
Audioproductie
SEO