Voor wie denkt dat marketing over ‘meer verkopen’ gaat…

Hoe voel jij je na een aankoop waar je achteraf spijt van hebt? Zo voelen je klanten dat ook. Oftewel, marketing gaat niet over 'verkopen'. Waarover dan wel? Met marketing help je jouw klanten om geïnformeerde beslissingen te nemen over wat jij aanbiedt, en de impact ervan wordt door veel ondernemers nog steeds enorm onderschat.

De grote marketing-misvatting

Marketing, marketing-communicatie en branding worden regelmatig ingezet om mensen ‘over te halen’ om iets te kopen. Iedere ondernemer die lange termijnrelaties met zijn klanten wil opbouwen, kan zich indenken dat dit niet werkt. Langdurige menselijke en klantrelaties zijn namelijk gebaseerd op vertrouwen, en vertrouwen kan niet geforceerd worden.

Matig of slecht doordachte marketing-communicatie en branding maken het moeilijker voor zowel je doelgroep, als voor mensen daarbuiten om een geïnformeerde beslissing te nemen. Dat heeft dus niet alleen tot gevolg dat je eigen doelgroep zich niet herkent in hoe je jouw service of product aanbiedt, maar ook dat mensen die het beter niet kunnen kopen, dat mogelijk toch doen. Dat heeft allerlei negatieve consequenties, vooral voor de reputatie van je onderneming en product of service (denk aan negatieve recensies, mond-tot-mond en social media).

Neem jij geïnformeerde beslissingen?

Hoe weet je nu of je zelf wel geïnformeerde beslissingen neemt over je eigen marketing-communicatie en branding? De kans is groot dat je dat op dit moment vaak nog niet doet, en dit is je kans om met een simpele mini-test te ontdekken of jouw marketing-communicatie beter kan.

Marketing-communicatie en branding zijn heel divers en maken (als het goed is) onderdeel uit van je overkoepelende marketing-strategie. Voor het gemak is deze test gericht op je website. Open de homepage van je bedrijfs-website en probeer de onderstaande vragen voor jezelf te beantwoorden.

  • Is uit je bedrijfsnaam/logo inclusief eventuele slogan of payoff te begrijpen wat je aanbiedt?
  • Gaan de hoofdkop en hoofdtekst op je homepage over de belevingswereld van je (ideale) klant, of juist over jouw onderneming?
  • Wekken de hoofdkop en hoofdtekst op je homepage een gevoelswaarde bij je klant?
  • Heb je enig idee waar de kleurkeuze in je huisstijl op gebaseerd is?
  • Weet je ook iets te zeggen over de onbewuste werking van de gekozen kleuren?
  • Zijn de keuzes in de vormgeving, teksten en foto’s gebaseerd op een duidelijk omschreven marketing-strategie?

Bovenstaande vragenlijstje toont niet meer dan een kleine greep uit een bijna oneindige reeks vragen en beslssingen, die bepalen of jouw klanten een geïnformeerde beslissing zullen nemen… of niet. Zo niet, dan wordt het tijd voor een belangrijke geïnformeerde beslissing van jou als ondernemer: starten met de verbetering van je marketing en branding om je ideale klanten geïnformeerde beslissingen te kunnen laten nemen! En dat begint met…

De juiste vragen stellen

“Successful people ask better questions, and as a result, they get better answers.”
~ Tony Robbins (BrainyQuote)

Er zijn een aantal basisvragen die elke ondernemer in eerste instantie voor zichzelf zal moeten beantwoorden. Vragen waarmee hij of zij de basis legt voor alle volgende ‘geïnformeerde beslissingen’, op zijn of haar pad komen. Deze vragen volgen hieronder, inclusief zoals ik ze zelf heb beantwoord voor mijn onderneming.

  1. Wat doe ik?
    Ik help ondernemers en ondernemingen om betere resultaten en meer voldoening voor zichzelf en hun doelgroep te genereren.
  2. Hoe doe ik dat?
    Door uit te gaan van de ‘why/purpose’ van de ondernemer/onderneming en van daaruit op meerdere niveau’s vertrouwen te creëren bij hun ideale klant.
  3. Waarom doe ik dat op die manier?
    Marketing en branding baseren zich op de menselijke psychologie en communiceren vanuit de ‘why/prupose’ is één van de effectiefste manieren om de ideale klant te ‘raken’ en hun vertrouwen te winnen.

“People don’t buy what you do. People buy ‘Why’ you do it…”
~ Simon Sinek (Video)

Door de ‘Why’/’Purpose’ centraal te stellen en bewust te maken, kan de ondernemer (m/v) gerichter gaan werken vanuit zijn/haar drive, en met een juist beeld van (de motivaties van) de ideale klant. Dat resulteert in meer helderheid en waarde voor zowel de ondernemer, als voor klanten en eventuele medewerkers of partners. Bovenstaande vragen en antwoorden zijn nog steeds gericht op de wat, maar ze laten ook een aantal waarden en overtuigingen doorschemeren.

De volgende stap is om hieruit je persoonlijke ‘Why’ of ‘Purpose’ te destilleren. Je ideale klant is niet op zoek naar een ondernemers-why, maar naar een persoonlijke, menselijke ‘why’, die aansluit bij zijn of haar eigen waarden en overtuigingen. In grotere organisaties zal op topniveau moeten worden gezocht naar een gezamenlijk ‘why’, waar men zich als groep bij kan aansluiten. Dit is hoe ik mijn eigen ‘why’ heb omschreven:

Waarom doe ik dit?
We zijn op een historisch overgangspunt beland, waarin we de dingen anders moeten gaan aanpakken, als we de planeet leefbaar willen houden. De mens moet daarvoor onder andere een belangrijke de stap maken om helder het zinvolle van het zinloze te leren onderscheiden. In de ondernemerswereld en in de marketing en branding is dat de ‘Why’, of ‘Purpose’ .

Hoe weet ik of mijn antwoorden juist zijn?

We kunnen fantastische antwoorden op deze vragen geven, die veel lof en sympathie opwekken, maar dat betekent niet per sé dat ze waar zijn. Misschien zijn de motivaties erachter toch niet de juiste. Maar hoe weet je het zeker? Door te checken of de volgende bewering waar is:

“What you do simply proves what you believe.”
~ Simon Sinek

Met wat je doet, maar ook hoe je dat doet, laat je zien waar jij van overtuigd bent en in gelooft. Je belangrijkste motivatie. Datgene wat jou leven zinvol maakt en waar jij je bed voor uitkomt, zelfs als je er geen ‘beloning’ voor zou krijgen.

Een geïnformeerde beslissing van jouw klanten, wordt voor een belangrijk deel bepaald door het vertrouwen in jouw ‘waarom’ en je waarden: ben jij alleen maar uit op mijn geld, of wil je me écht helpen? Simpel gesteld is dat de kernvraag die onbewust speelt en waar mensen antwoord op zoeken.

Ondernemers helpen eerlijk, respectvol, maatschappelijk verantwoord én succesvol te ondernemen, daar kom ik mijn bed voor uit. Een ondernemer die bewust vanuit zijn of haar kern-waarden en ‘waarom’ onderneemt, zal altijd op een respectvolle en verantwoorde wijze aan de slag willen, zo is mijn ervaring. Bovendien zal deze ondernemer met veel meer helderheid voor zichzelf en zijn of haar omgeving aan de onderneming kunnen werken.

Ik werk vanuit dat perspectief met mijn klanten (en andere ondernemers uit mijn netwerk) aan de realisatie van een nieuwe betekeniseconomie. Wil jij doen waar je in gelooft en geloven in wat je doet? Neem dan contact met me op:

Waar kan BloomTown jou mee helpen?


Effectieve Marketing & Branding vragen om totaaloplossingen:
Advies, begeleiding, creativiteit en realisatie. Uiteraard is BloomTown ook beschikbaar voor deelopdrachten.

Strategie

Marketing strategie
Branding strategie
Marketingcommunicatie strategie
Content Marketing strategie
Marketing Funnels
Sales Funnels
Google Adwords
Facebook strategie
Linkedin strategie
Instagram strategie

Tekstuele communicatie

Copywriting
Webteksten
Blogteksten
SEO-teksten
Advertentieteksten
Flyerteksten
Brochureteksten
Video scripts
Audio scripts
CRO

Visuele communicatie

Art Direction
Brand Identity
Logo en Huisstijl
Webdesign
Grafisch ontwerp
UI/UX Design
Advertenties
Flyers
Brochures
CRO

Technische realisatie

Webdevelopment
SEO
SEA
Social Media Advertenties
Drukwerkvoorbereiding
Drukwerkbegeleiding
Fotografie
Video
Audio

Contact opnemen »