De moderne ondernemer is lui en ongeduldig… of niet?

En waarom je soms de diepte in moet voor succes

Het lijkt alsof ondernemers vandaag de dag altijd haast hebben en niet dieper op de dingen in wil gaan. Of ze het liefste aan de oppervlakte blijven en shortcuts gebruiken om hun doelen te bereiken, in plaats van eerst het noodzakelijke huiswerk te doen. Niet dat ze zich daar heel erg happy bij voelen, maar het lijkt de enige oplossing om in een dolgedraaide economie te overleven.

De moderne ondernemer is lui en ongeduldig… of niet?

En waarom je soms de diepte in moet voor succes

Het lijkt alsof ondernemers vandaag de dag altijd haast hebben en niet dieper op de dingen in wil gaan. Of ze het liefste aan de oppervlakte blijven en shortcuts gebruiken om hun doelen te bereiken, in plaats van eerst het noodzakelijke huiswerk te doen. Niet dat ze zich daar heel erg happy bij voelen, maar het lijkt de enige oplossing om in een dolgedraaide economie te overleven.

De hoge-druk-pan van de 24/7 economie

We zijn uiteraard niet lui en ongeduldig, maar we worden wel langzamerhand gaar gestoomd. De oorzaak hiervan ligt onder andere bij de hoge druk die we als ondernemers voelen in de 24/7 economie. Een economie die al een aantal jaar een duizelingwekkende ontwikkeling doormaakt en ons opjaagt om alsmaar sneller te gaan.

Aan de andere kant worden we regelmatig (op listige wijze) gebombardeerd met een hoop (marketing-)onzin, waar we als ondernemers per sé in mee zouden moeten om zakelijk succes te kunnen hebben en niet achterop te raken, maar die ons in feite juist steeds verder van onze eigen kern afbrengt.

Ondergedompeld in de gekte

Wie als ondernemer dit fenomeen nog niet heeft opgemerkt in zijn of haar omgeving, of in zichzelf, is mogelijk nog volledig ondergedompeld in het ritme en de gekte van de haast-cultuur. Dan zal je waarschijnlijk ook nog niet hebben nagedacht over hoe deze stress-situatie ontstaan is, en nog minder over de consequenties die het voor jou en je onderneming heeft.

Uiteraard is de onderliggende stress die ermee gepaard gaat slecht voor je gezondheid, maar het kan minstens zo ongezond zijn voor je onderneming. Dat is bijvoorbeeld goed te zien in de marketing en communicatie.

De wankele brug tussen jou en je klanten

Wie de werking van marketing probeert te begrijpen, kan die zich het beste voorstellen als het bouwen van een brug tussen jouw onderneming en je doelgroep en klanten. Maar, als we van start gaan met een onvolledig en oppervlakkig beeld van onszelf, onze onderneming en onze doelgroep, dan zijn we ook gedoemd tot onvolledige en oppervlakkige marketing en communicatie.

Daarom wordt veel marketing gebaseerd op het na-apen van succesvolle concurrenten, waardoor het niet alleen originaliteit mist, maar je onderneming bovendien onherkenbaar blijft voor je doelgroep en je ideale klant. Je verdwijnt dan in de kakofonie van je concurrenten, in plaats van je eigen identiteit te tonen.

Een waardig en herkenbaar alternatief

Oftewel, het succes van een andere ondernemer kan je beter niet proberen te kopiëren, want je wil juist herkenbaar zijn als waardig en zelfstandig alternatief, om op die manier je eigen doelgroep en klanten aan te trekken. Daarmee creëer uiteraard je een veel beter basis voor je lange termijn succes.

Om dat te bereiken zal je eerst in ieder geval één keer de diepte in moeten. Je wil namelijk aan het werk met een zo helder mogelijk beeld van jezelf, je onderneming en je ideale klant, als stevig fundament voor jouw unieke marketingbrug.

Ik start mijn relatie met een nieuwe klant daarom altijd met het samen opstellen van een helder en compact kerndocument, ongeveer één A4-tje lang, waaraan we daarna alle strategieën, creativiteit en acties kunnen toetsen. De voordelen van het beschrijven van je kern gaan echter nog veel verder dan dat.

Jouw flow, jouw ritme, jouw drive…

Door het document samen te creëren, worden bijvoorbeeld veel valkuilen (zoals gebrek aan objectiviteit) vermeden. Bovendien maakt de specifieke vorm die ik ervoor heb ontwikkeld het eenvoudiger om te communiceren vanuit de ‘why’. Het document geeft zelfs een completer beeld en werkt activerender, dan de (gescheiden) visie- en missie-statements, die elkaar regelmatig in de weg zitten, en de ondernemer vaak niet effectief genoeg steunen in zijn of haar keuzes.

Helderheid en motivatie zijn de kern voor zelfstandige en zinvolle ondernemerskeuzes. Om dat te bereiken zal je als ondernemer een keer de diepte in moeten duiken en ze naar de oppervlakte moeten halen. Eenmaal terug aan de oppervlakte zal echter blijken dat ‘zwemmen’ een stuk eenvoudiger wordt. De drive en flow komen terug in je werk en je zal steeds meer je eigen ritme en richting kunnen gaan bepalen.

Heb je vragen, of ben je al zo ver dat je de diepte in wil? Laat het me weten in een email, of bel me: 06 – 57 28 36 49.

Ik hoor graag van je.

Waar kan BloomTown jou mee helpen?


BloomTown helpt ondernemers via coaching, begeleiding, advies en realisatie.

Strategie

Kern en doelgroep
Marketingstrategie
Marketing Funnel
Content Marketing Strategie
Sales Strategie
Sales Funnel

Tekstuele communicatie

Webteksten
Blogteksten
SEO-teksten
Advertentieteksten
Flyerteksten
Brochureteksten
Video scripts
Audio scripts
CRO

Visuele communicatie

Art Direction
Branding
Logo en Huisstijl
Webdesign
Graphic Design
UI/UX Design
Advertenties
Flyers
Brochures
CRO

Technische realisatie

Webdevelopment
Drukwerkvoorbereiding
Drukwerkbegeleiding
Videoproductie
Audioproductie
SEO